AR-teknologi som en del av hverdagen

I dag skal jeg ta for meg en av teknologiene vi gikk gjennom på forelesning den 14. og 15. januar. Jeg har da valgt å snakke om AR-teknologi. Videre skal jeg snakke om mine tanker ift. hva jeg tror denne teknologien kan føre til i Norge, hvordan denne teknologien kan skape konsekvenser for berørte parter og hva jeg tror denne teknologien har å si for måten man driver digital markedsføring på. Forelesningene ble avholdt av Arne Krokan.

Kort fortalt om datateknologien AR

AR, også kalt “utvidet virkelighet”, er en form for en modifisert virkelighet. Dette er en slags datateknologi som skaper et dataskapt miljø i den ellers virkelige verden. Formålet med AR er å få dette miljøet til å blendes inn i den virkeligheten vi ser fremfor oss. Teknologien benyttet ifm. AR sørger for å kombinere data fra det vi ser rundt oss sammen med virtuell data. Formålet er ikke å erstatte virkeligheten, men å utvide den ved hjelp av AR-teknologi (utvidet virkelighet). For å kunne benytte seg av AR-teknologi har man sjeldent behov for mer enn en smarttelefon. Dette vil naturligvis kunne være med på å gjøre det enklere å ta i bruk teknologien for flere bedrifter. Kort forklart opplever man AR-teknologi daglig uten at man nødvendigvis vet at det er AR man bevitner. Benytter man filter på Snapchat eller spiller Pokemon Go vil man anvende AR-teknologi (dn.no).

Tanker om hva denne teknologien kan føre til i Norge 

I en artikkel skrevet av DNB Eiendom kan AR-teknologi gi nye muligheter for både selgere og kjøpere av bolig. Her viser de til at kjøpere av prospekter nå har en god mulighet til å gjøre seg kjent med både bolig og eiendom lenge før ferdigstillelse (dnbeiendom.no). Samtidig viser DNB Eiendom til at dette skaper en trygghet for boligkjøper da en vil ha tilgang til å gjøre seg bedre kjent med prosjektene ved hjelp av AR-teknologi. Videre forklares det hvordan AR-teknologien fungerer ifm. med boligvisningen. Ifølge DNB Eiendom vil man få tilgang til å se deres boligprosjekter via en slags 360-graders hologram av boligene det gjelder. De forklarer godt hvordan man kan se for seg dette om man er ukjent med hva AR egentlig er, og hva det er ment til, ved å vise til at hologrammodellen en en moderne og digital versjon av de tidligere brukte papp- og tremodellene DNB Eiendom har benyttet (dnbeiendom.no). 

For bedre opplevelse har de lagt inn muligheten til å kunne “bevege” seg rundt i den “utvidede virkeligheten” AR fører med seg. Dette ved at man selv bestemmer hvor man ønsker å bevege seg rundt i modellen, noe som igjen fører til at man som boligkjøper kan se byggene, omgivelsene og de ulike leilighetene når og hvor man vil (dnbeiendom.no). Ifølge DNB Eiendom vil AR-teknologi kunne føre til at kunder kommer raskere frem til en tryggere beslutning. 

Hvilke konsekvenser kan bruken av AR føre til for berørte parter (leverandører av AR, transportører eller andre aktører) 

AR-teknologi kan føre til både positive og negative konsekvenser. For de bedriftene som benytter AR-teknologi vil dette være et mulig konkurransefortrinn, mens det for bedriftene som henger etter vil være en ulempe å ikke ha samme type teknologi tilgjengelig. En kunde som for eksempel ønsker å gjennomføre et boligkjøp ved et nytt område som er uferdig, men dette kunne føre til en trygg og gjennomført beslutning for kunden. For de kundene som ikke har denne muligheten vil det kunne oppleves som noe usikkert og kanskje skummelt å skulle kjøpe en bolig i “blinde”. 

Hvordan påvirker AR måten en driver digital markedsføring på? 

En artikkel skrevet på hjemmesiden SmartInSights.com viser til hvordan AR-teknologi kan påvirke måten en driver digital markedsføring på. Det nevnes blant annet hvordan kunder kan benytte AR til å teste produkter og tjenester før de bestemmer seg for hvorvidt de skal gå til innkjøp. Dette kan være alt fra sminke, klær, hårfrisyrer, biler, bolig med mer. Dette gjør at kunder kan prøve utallige ganger og produkter i alle forskjellige størrelser, fasonger og farger før de 100% sikkert kan ta en godt valg ifm. kjøp. I digital markedsføring kan dette gjøre en bedrift mye mer interessant enn en annen som ikke har tilgang til AR-teknologi. Nettsiden nevner blant annet at sminkemerket Lòreal har inngått samarbeid med teknologiselskap for å kunne levere denne tjenesten til sine kunder. Kundene kan derfor prøve sminken på for å se om dette er noe de foretrekker. Samtidig nevner de at merkebutikkene Topshop og Timberland har innført samme type ordning, men da med virtuelle prøverom hvor kunden kan se hvordan plaggene ser ut på seg selv uten å måtte drasse med seg en rekke størrelser for å stå i kø inn til prøverommet (smartinsights.com). 

På samme måte som nevnt ovenfor kan bedrifter utnytte AR-teknologi på andre smarte måter. Nettsiden StubHub som baserer seg på salg av billetter til sportsarrangementer og konserter har tatt i bruk AR-teknologi slik at kundene kan se for seg hvordan det vil være å sitte på forskjellige rader og tribuner innenfor arrangementet de interesserer seg for (smartinsights.com). Eiendomsmeglere og bilselgere kan benytte AR-teknologi til å vise sine kunder mer av produktet de skal selge enn kun ved bilder og brosjyrer. Dette ved at både bolig- og bilkjøpere fysisk kan få en følelse av å se både bolig og bil før et eventuelt kjøp. I tillegg til dette vil AR-teknologi kunne bli banebrytende i supportbransjen (smartinsights.com) ved at kunder kan få supportassistanse i sanntid via AR-baserte løsninger. Et godt eksempel på dette kan være innenfor teknologi, håndverk, matlaging eller det som måtte være ifm. support og hjelp. 

Konklusjon 

En kan med andre ord si at AR-teknologi er et godt eksempel på disruptiv innovasjon. Med dette mener jeg at AR-teknologien er en banebrytende teknologi på markedet som vil påvirke måten samfunnet kjøper og selger på. I de markedene hvor AR-teknologi kommer på banen vil dette føre til at den eksisterende forretningsmodeller kan bli utdatert. Bedrifter som ikke retter seg etter sine mer moderne konkurrenter vil derfor havne bakpå i kappløpet om kundene. Det er sannsynlig at kunder i fremtiden kommer til å foretrekke og kjøpe av de bedrifter som innehar AR-teknologi, der hvor dette kan være en fordel. Jeg ser for meg at markeder som vil ha særdeles god nytte av AR-teknologi vil være eiendomsbransjen, bilbransjen og reiselivsbransjen. 

Referanser

https://dnbeiendom.no/altombolig/meglerbloggen/na-kan-du-ga-pa-ar-visning (DNB Eiendom. 2019)

https://www.smartinsights.com/digital-marketing-platforms/augmented-reality/5-ways-to-use-augmented-reality-in-your-marketing-strategy/ (23 Jun, 2020)

https://www.dn.no/teknologi/morgendagens-naringsliv/vr/ar/alt-du-trenger-a-vite-om-vr-og-ar/2-1-314660 (Publisert: 16.04.18 — 16.53. Oppdatert: 3 år siden)

Av Michael Angell

Nyopprettet blogg ifm. faget "Digital markedsføring" ved Høyskolen Kristiania. 27 år gammel mann i fulltidsjobb ved siden av Bachelorgrad i Markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania som fulltidsstudent.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *