Hvordan lage meningsfulle goals i Google Analytics

Dagens blogginnlegg er inspirert av vår foreleser Marius Vetaas Thomassen. Dette ettersom vi nå er over i fase 4 av inneværende semester i valgfaget Digital markedsføring ved Høyskolen Kristiania. 

Innlegget skal ta for seg hvordan man best mulig kan opprette meningsfulle goals for sin nettbutikk eller blogg. Ønsket med dette er å skape en dypere forståelse for andre om hvordan man kan gå frem for å gjøre dette selv, samt å forstå hvorfor det er lurt å fokusere på nettopp dette når man oppretter en nettbutikk eller blogg. 

Så hvordan gjør man det egentlig når man skal sette opp og konfigurere goals? Jeg skal etter beste evne forsøke å forklare hvordan man kan spore nettstedskonverteringer i Google Analytics, og hvordan man kan identifisere mål og klassifisere disse i mikro- og makrokonverteringer. 

For å sette opp din nettside med Google Analytics og med fornuftige mål for fremtiden, følger du punktene nedenfor. 

  1. Trykk første på “Admin” markert som tannhjul nederst til venstre inne på din Google Analytics-konto. Deretter trykker du på “Goals” til høyre under fanen “Alle nettsteddata”. 
  1. Hvis man ikke har laget goals tidligere, vil det står oppført at man det ikke er noen data tilgjengelig. Trykk deretter på fanen “New goal” for å iverksette dette. Husk at man bør benytte goals for å kunne se alt som er verdifullt for din nettbutikk eller blogg, og slik at man kan ha en oversikt over målene man har definert for sitt nettsted.

Skulle du derimot selge produkter i din nettbutikk ville det være lurt å fokusere på fanen “Ecommerce Settings” nede til venstre. Denne tillater en oversikt som er rettet mot antall produkter kundene dine kjøper sammen med annen nyttig info som er relevant innenfor netthandel.

  1. Når vi har trykket på “New goal” kommer vi til neste side som tillater oss å sette et spesifikt mål med fokus på “Goal setup”, “Goal description” og “Goal details”. 

Eksempelvis ønsker jeg å fokusere på hvor mange som registrerer seg for nyhetsbrev i min nettbutikk www.somehjelpen.no . Derfor spesifiserer jeg et goal om å få en tydelig oversikt over dette i tiden som kommer gjennom min Google Analytics konto.

Nå som dette er registrert må vi velge “Goal type”. Den mest vanlige typen er “Destination” som viser til om noen har vært inne på en bestemt side i vår nettbutikk eller blogg. Som eksempel er det for meg aktuelt å rette dette mot min nettbutikk og dens nyhetsbrev. Muligheten til å registrere seg for nyhetsbrev i min nettbutikk er markert nederst til høyre i  min nettbutikk. Når mine kunder skriver inn sin e-postadresse for å motta nyhetsbrev for de en melding hvor jeg takker dem for dette. Vi kan derfor velge å ha dette som et goal for å se hvor mange mennesker som fullfører registreringen av nyhetsbrev, og deretter mottar takke-meldingen etter registrering av nyhetsbrev. 

På den annen side kan det være nyttig å registrere sin nettbutikk eller blogg under typene “Duration” eller “Pages/Screens per session”. Disse gir informasjon om hvor lenge en kunde har vært inne på din nettside generelt sett, eller hvor lang tid en kunde har benyttet inne på en spesiell side på din nettside. Siste punkt er “Event”, og dette er nyttig hvis du ønsker å tracke hvor mange kunder som som for eksempel har lastet ned et PDF-dokumentet du har registrert på din side, eller hvor mange som har sett en video du vil vise frem til dine kunder. 

Som dere ser ovenfor har jeg valgt “Destination” som goal type ettersom jeg ønsker å se hvor mange som registrer seg for å motta mine nyhetsbrev. 

Videre må jeg velge “Goal details” for min nettbutikk i punkt 3 som anvist ovenfor. Dette for å aktivere destinasjonen for mitt overordnede mål. Under “Goal details – Destination” ovenfor i utklipp er det merket en boks hvor man må fylle en inn tekst. Denne teksten må samsvare med eksakt nettside hvor mine kunder får takke-meldingen etter å ha registrert seg for nyhetsbrevet mitt. Hvis dette ikke er identisk skrevet inn, vil det ikke bli rapportert ift. formålet som er tiltenkt. 

I mitt tilfelle er nettbutikken min laget hos Shopify, og URL-koden /?customer_posted=true tilsier derfor at dette er en nettside hos meg hvor en kunde har signert et skjema eller godkjent nyhetsbrev. Dette er en form for informasjonskapsler/cookies på min nettside. 

  1. Når dette er fullført vil vi få beskjed om at vi nå har registrert et “goal” som er klart for bruk inne i Google Analytics-kontoen.  

Det vil videre være fornuftig å ta en gjennomgang om man ønsker å opprette flere goals i Google Analytics, slik at man kan holde en god oversikt over nødvendige data tilknyttet sin nettside. Det vil alltid vært relevant og nyttig å ha masse lagrede data som gjør det lettere å se hvordan fremtiden ser ut, basert på fortidens data. Dette vil gjøre det enklere å utføre analyser om hvilke steg man anser som nødvendig for videre vekst. 

Men hva med makro- og mikrokonverteringer som jeg lovet å drøfte tidligere i innlegget? Underveis med målsetningene vil man kunne legge merke til at noen av handlingene kan være være klassifisert som makro, og andre som mikro. 

Makrokonverteringer er konverteringer som vil spille en rolle for de større aspektene på din nettside. Makrokonverterinene er derfor dine primær-objektiver og vil være det som gir din nettside eller nettbutikk mest verdi. Dette kan være å skaffe flere kunder via leads/nyhetsbrev, kjøp som gjennomføres i din nettbutikk, folk som titter innom din nettbutikk/nettside og velger å bli medlem i en slags kundeklubb du måtte ha og booking. Det er derfor meget lurt å skaffe seg en solid oversikt over disse punktene via din Google Analytics-konto slik at du hele tiden holder oversikt over aktuelle konverteringer. 

Mikrokonverteringer benytts gjerne for å komplementere makrokonverteringene, og kalles for våre sekundær-objektiver. Dette er handlinger som utføres på din nettside fra dine kunder uten at de generelt sett fører til en like stor verdi som makrokonverteringene. Dette betyr derimot ikke at at mikrokonverteringene er mindre viktige, ettersom de er nødvendige for å skape handlinger utført av kunden iht. makrokonverteringene. Eksempler på mikrokonvertering kan være at kunder laster ned en PDF-fil du har på din nettside ifm. med ønske om å få mer informasjon, eller at de ser gjennom en video du har tilgjengelig på din nettside for å fremme informasjon om dine produkter eller tjenester. Det kan også være å legge igjen kommentarer på nettsiden din eller til og med å logge inn i sin brukerprofil tilknyttet sin kundeprofil tilhørende kundeklubben.

Med andre ord kan det å skaffe seg en oversikt over mikrokonverteringer være med på å sikre fremtidige salg og handlinger innenfor makrokonverteringene. Dette ettersom man med en oversikt over mikrokonverteringene kan gjøre nødvendige forandringer på sin nettside ut i fra tidligere kunders historikk på nettsiden. Ved å forandre små mikrokonverteringer vil man altså kunne sikre større gjennomslag iht. makrokonverteringene ved at man gir kunden en liten dytt i riktig retning på din nettside.  

Av Michael Angell

Nyopprettet blogg ifm. faget "Digital markedsføring" ved Høyskolen Kristiania. 27 år gammel mann i fulltidsjobb ved siden av Bachelorgrad i Markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania som fulltidsstudent.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *