Google ads – How to?

God dag! Dagens innlegg er basert på fjerde modul i inneværende semester, og er inspirert av vår foreleser Marius Vetaas Thomassen. I dag har vi blitt utfordret til å lage en «How to»-artikkel om hvordan man enkelt kan lage en kampanje i Google Ads. Dette høres kanskje veldig vanskelig ut, men det kan jeg altså garantere at det ikke er. For at du skal slippe å saumfare engelske artikler og Youytube-videoer, lager jeg dette innlegget på norsk slik at du enkelt kan kopiere mine steg til din første kampanje. Legg merke til at det ikke behøves noen særlig forkunnskaper for å få til dette på en god måte.

Vi jobber oss stegvis gjennom prosessen, slik at det er enkelt å følge med og holde følge.

  1. Søk på Google etter «Google Ads» eller skriv inn «Ads.google.com» i din nettleserfane.

2. Trykk deg inn på Google Ads fra Google sin forside

Trykk deg inn på denne første artikkelen som dukker opp fra Google selv, eller søk i nettleser etter «ads.google.com».

3. Logg på din Google-konto eller opprett ny

Trykk deretter på «Logg på» om du har en eksisterende Google-konto. Dette være seg om du har en Gmail, som betyr at du har en Google-konto. Hvis du ikke har en konto hos Google, velger du «Start nå» og følger de stegene som dukker opp.

4. Tenk gjennom formål og målsetning ved annonseringen

Nå er vi inne i selve prosessen med å skulle opprette vår egen kampanje. Hvis formålet til deres bedrift er å få flere innkommende telefoner fra kunder, er det viktig at dere velger dette steget. Ønsker dere å eksponere deres bedrift og gjøre denne mer synlig for å øke antall salg, registreringer av brukerprofiler eller nyhetsbrev i deres nettbutikk, velger dere punkt to som er markert i midten. Har dere en fysisk butikk som kunne trengt flere besøkende, går dere for det tredje punktet som vil føre til økt oppmerksomhet rundt deres butikk. Tenk nøye gjennom hva hensikten med kampanjen er, og hva som er deres formål med kampanjen.

5. Skriv inn navnet til din bedrift

Legg merke til at denne artikkelen videre baserer seg på punkt nummer to, om å skulle få flere salg eller registreringer til eget nettsted. Nå skal vi skrive inn firmanavnet vårt slik at kunder får bedre treff på vår bedrift når de søker etter vår bedrift i Google.

6. Nå skal du skrive inn nettstedet, altså din URL.

7. Se over at korrekt nettside er tastet inn i punkt 6

Videre er det nødvendig å ha tunga litt rett i munn. Hvis du skriver inn feil nettside i steget ovenfor, så vil du kanskje få opp feil nettside i dette punktet. Har du skrevet inn riktig URL, da har du ingenting å bekymre deg for, og du vil se hvordan din nettside ser ut via en mobilenhet og en datamaskin. Stemmer aktuell nettside overens med din egen? Hvis ikke, trykk «Tilbake» og korrigerer stavingen slik at det blir korrekt denne gangen, og gå deretter til neste trinn på nytt og dobbeltsjekk igjen om nettsiden samsvarer.

8. Spor bestemte sider

Her vil det dukke opp flere punkter nedenfor som jeg ikke har klippet med av sikkerhetsmessige årsaker tilknyttet egen nettbutikk. Punktene det gjelder er nokså intuitive, og de omhandler om man vil huke av for bestemte ting som Google mener det er viktig og nødvendig å tracke for en god oversikt. Dette er ikke noe man må, men det kan være en oversiktlig ting å aktivere for å følge opp kampanjen best mulig og se spesifikke detaljer.

9. Lage annonsetekst

Nå begynner det morsomme arbeidet. Nå skal vi lage en egen annonsetekst. Legg merke til at Google er såpass greie at de har laget en rekke maler for veiledning og hjelp, hvis man skulle ha behov for dette. Her kan du viske vekk punktene og lage egne hvis du ønsker dette, eller beholde Google sine forslag. Viktig her er å reflektere over hva som skiller dere fra konkurrenten, og samtidig tenke over hva som vil gjøre at kunden velger å trykke inn på linken og ikke scroller videre.

10. Hvor er deres målgruppe?

Videre velger du hvor annonsen skal være synlig. Her kan du snevre inn til ønsket område ved å legge inn kun èn by, et område eller hele Norge for eksempel.

11. Sett ønsket budsjett for annonseringen

Nå skal vi sette ønsket budsjett for annonsen, slik at vi kan nå ut til en bestemt antall personer. Det stemmer, man kan betale for i hvor stor grad eksponeringen skal finne sted. Her kan man velge sluttdato for annonseringen, eller sette som fast varighet.

12. Se over kampanjen og at alt stemmer overens med deres formål

13. Til slutt bekrefter du betalingsopplysninger

Det er også en god idè å tenke på at arbeidet med annonsetekster og annonser sjeldent er ferdig arbeid. Ha kontinuerlig overblikk over kampanjene og annonsene, og forbedre eller juster disse etter hvert som det er behov for dette. Sett gjerne opp bestemte perioder hvor dere overvåker tallene, og endre deretter visse deler i annonsene eller legg ut nye annonser, og hold oversikt over en bestemt periode. Hvilke annonser skaffer flest klikk? Hvilke ga høyest konverteringsrate? Annonsearbeid er en kontinuerlig prosess, og kan hjelpe deg med å oppnå ønsket målsetting. Fordelen med Google Ads er også det at dette er kjøpt reklame og annonseplassering, hvilket får deres bedrift til å raskt nå ut til potensielle kunder, fremfor organisk søk som krever mye tid og arbeid fra deres side. Men det får vi drøfte i et senere innlegg!

Ta gjerne kontakt med meg om du har ytterligere spørsmål eller om noe er uklart.

Mvh Michael Angell

Referanser

https://support.google.com/google-ads/answer/6167101?hl=no

https://ads.google.com/

Av Michael Angell

Nyopprettet blogg ifm. faget "Digital markedsføring" ved Høyskolen Kristiania. 27 år gammel mann i fulltidsjobb ved siden av Bachelorgrad i Markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania som fulltidsstudent.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *